Hoppa till innehållet

Vagn

Din varukorg är tom

Section
Drop element here!

Alle

Ansvarlighed

Certificeringer

Guides

Mennesker

Om LAURIE

Styling

Det är vårt ansvar att se till att dina kläder görs på ett rättvist och ansvarsfullt sätt.

21 oktober 2021 l Lästid: 10 minuter l Ansvar

I en globaliserad textilindustri är dina kläder på en lång skapelseresa innan de blir en del av din garderob. Det är vårt ansvar att se till att denna resa att bli till sker på ett rättvist och ansvarsfullt sätt. För alla inblandade. LAURIE är därför medlem i amfori Business Social Compliance Initiative (BSCI), som är en internationell förening som kommer från Foreign Trade Association. Amfori BSCI skapades för att främja social ekonomisk tillväxt och välstånd genom hela försörjningskedjan, och 2003 lanserade organisationen amfori BSCIs uppförandekod.

Amfori BSCIs uppförandekod innehåller 11 principer för etiskt och socialt ansvarsfullt företagande, som LAURIE alltid följer. I grunden handlar det om mänskliga rättigheter – och precis som vi vägrar att kompromissa med kvaliteten på dina byxor, vägrar vi att kompromissa med livskvaliteten för de människor som hjälper till att tillverka dem.

På den här sidan hittar du en kort presentation av LAURIEs ståndpunkt om barnarbete, djurskydd och antikorruption, samt berättar vi lite mer om amfori BSCIs uppförandekod. Om du är nyfiken på mer information kan du klicka under varje avsnitt för att få en mer komplett bild av vad vi står för och hur vi agerar. Så alla inblandade möts med respekt innan du möter dina byxor.

Barnarbete.

LAURIE tolererar inte barnarbete eller tvångsarbete. Det är ett ofrånkomligt krav från LAURIEs sida att våra tillverkare och leverantörer lever upp till de internationella standarder som ställts upp av International Labour Organization.

Vår policy angående barnarbete och tvångsarbete återspeglas också i vår användning av amfori BSCI's uppförandekod, som vi har ett extremt nitiskt förhållande till. Därför kräver vi att våra affärspartners har effektiva kontrollprocedurer, precis som vi använder tredjepartsrevisorer och utför amfori BSCI-revisioner.

LÄS MER OM BARNARBETE

Djurskydd.

Vi har en lång tradition av att älska naturmaterial på LAURIE. Även om material som härrör från djur aldrig utgör majoriteten av våra kollektioner, hittar du varje säsong stilar som innehåller ull. Dels ser vi ull som ett kvalitetsmaterial med lång livslängd, dels är ull både biologiskt nedbrytbart och förnybart vilket gör det till ett mycket hållbart material.

Oavsett om vi använder lammull, alpacka, kashmir eller mohair kräver vi att våra leverantörer dokumenterar både sin djurskyddspolicy och ullens ursprung. Närhelst LAURIE använder material som kommer från djur är det viktigt för oss att se till att djuren har behandlats med värdighet och respekt baserat på Världsorganisationen för djurhälsa:s "Fem friheter":

❊ Frihet från hunger, undernäring och törst

❊ Frihet från rädsla och nöd

❊ Frihet från värmeslag eller fysiskt obehag

❊ Frihet från smärta, skador och sjukdomar

❊ Frihet att uttrycka normala beteendemönster

LÄS MER OM DJURSVÄLFÄRD

Anti-korruption.

På LAURIE råder nolltolerans mot mutor och korruption. Var vi än befinner oss i leverantörskedjan strävar vi efter att säkerställa efterlevnad av nationell lagstiftning.

Som medlem i amfori BSCI återspeglas vår anti-korruptionspolicy i amfori BSCIs uppförandekod. Vi förväntar oss att våra affärspartners respekterar vår policy på detta område – och att de själva arbetar enligt liknande standarder inom sin egen affärsverksamhet.

Förtroende är en av de mest djupt rotade värderingarna hos LAURIE, och vi strävar alltid efter den absolut högsta nivån av integritet – både på huvudkontoret i Skødstrup och hos våra tillverkare och leverantörer i Portugal och Turkiet, som vi besöker regelbundet. Här upplever vi arbetsmiljön på egen hand, vi ser kläderna tillverkas med egna ögon och vi bildar ett allt starkare förtroendeband med människorna som gör vår design till verklighet innan byxorna är redo att bli dina.

LÄS MER OM ANTIKORRUPTION 

amfori BSCI Code of Conduct.

amfori BSCI uppförandekod är baserad på internationella konventioner som The Universal Declaration of Human Rights, The Children's Rights and Business Principles, UN Guiding Principles for Business and Human Rights, OECD Guidelines, UN Global Compact och International Labour Organization (ILO) konventioner och Rekommendationer.

I alla dessa konventioner ligger fokus på att förbättra förutsättningarna i hela leveranskedjan. LAURIE och varje annat företag som är medlem i amfori BSCI och därigenom följer dess uppförandekod åtar sig att följa kodens 11 principer:

• The Right of Freedom of Association and Collective Bargaining 

• Fair remuneration 

• Occupational Health and Safety 

• Special Protection for young workers 

• No bonded labour 

• Ethical business behaviour 

• No discrimination 

• Decent working hours 

• No child labour 

• No precarious employment 

• No precarious environment 

LÄS MER OM AMFORI BSCI UPPFÖRANDEKOD

Osålda varor och 2:a sorteringsgods.

På LAURIE vägrar vi att bidra till bergen av textilavfall på globaliseringens soptippar. Liksom Forbrugerrådet Tænk kämpar vi mot klädslöseri – så när organisationen redan 2020 bad ett stort antal danska modeföretag att ge ett löfte om att aldrig förstöra kläder var det lätt för oss att komma överens. Vi gav oss själva exakt samma löfte redan för många år sedan.

83 miljoner ton. Så många textilier hamnar varje år som berg av avfall på världens soptippar. Den siffran måste sänkas rejält, och lyckligtvis ser vi just nu en rörelse i modebranschen, där överproduktion och avfall får allt hårdare villkor.

"När ett klädesplagg väl har tillverkats måste det bäras på en människokropp. Även om det verkar uppenbart har tyvärr verkligheten varit annorlunda i många år. Som tur är ser vi en trend i modebranschen där minimering av överskott och slöseri alltmer flyttar upp på agendan. Den här trenden är inte bara nödvändig – den är livsviktig.” - Lena Trend, Owner

Hur minimerar vi volymen av osålda varor och 2. sorteringsvaror?

Huvudregeln är att alltid ligga i framkant – det vill säga förebygga snarare än bota. På LAURIE gör vi allt vi kan för att undvika överproduktion, osålda varor och 2:a sorteringsartiklar. Vi har en ganska detaljerad bild av kvinnorna som köper våra kläder. Dessa är oftast kvinnor som känner och är trogna sin personliga stil, vilket harmonierar otroligt väl med ett av våra viktigaste mål.

Vi har satt upp som mål att 70 % av våra kollektioner ska vara aktuella, både i stil och kvalitet, under tre jämförbara säsonger – t.ex. AW22, AW23 och AW24. Det långvariga perspektivet är invävt i allt vi skapar och med våra kvalitetsmaterial och kroppsälskande silhuetter siktar vi på att skapa garderobsfavoriter som väcker glädje i många, många år.

Innan vi kommer till klädtillverkningsstadiet har vi testat våra uppmätta varor noggrant. Vi kollar t.ex. för färgbeständighet, krympning, vridning, pilling och småfel, precis som vi endast samarbetar med erkända mätargodsleverantörer och partners. Våra krav är direkt proportionella mot år av lärande, och vi arbetar bara med dem som verkligen förstår oss. Det grundliga förarbetet bidrar till att vi för närvarande har en klagomålsfrekvens på bara 0,48 %, och förtroendet för LAURIE är därför högt.

Hur gör våra osålda artiklar och 2:a sorteringsartiklar en positiv skillnad?

Även med fördjupad kunskap om dig som älskar LAURIE, ett långsiktigt tänk och en finmaskig genomgång av våra mätgods inför produktionsledet är det omöjligt att helt undvika överskottsvaror och 2:a sorteringsgods. Men är det nödvändigtvis ett problem? Det beror på var kläderna hamnar – eller uttryckt på annat sätt: Om de kan sluta sprida lycka istället för olycka.

"När vi designar kläder har vi alltid det långsiktiga perspektivet i åtanke och vi siktar på att skapa garderobsklassiker med lång livslängd. Vi är skyldiga naturen och kommande generationer att anstränga sig, och vi förstör aldrig kläder. När vi har kläder i överskott – både 1:a och 2:a sortering – ser vi till att det ger glädje till olika platser i världen. Vi är extremt medvetna om vårt modeavtryck, och vi drömmer om en modeindustri där denna medvetenhet tränger djupare och djupare in." - Marlene Ihler, designer

På LAURIE arbetar vi med en lång rad åtgärder, som har satts upp för att göra något vettigt med de kläder vi har i överskott. Här är en kort översikt:

Lagerförsäljning och donationer

Det finns färger som vi älskar men som slutar med att bli trötta på. Vi kan prata om det som en mättnadskänsla eller som kläder som har nått det sista skedet av en livscykel. Men det här är kläder som absolut inte misslyckas och som förtjänar att leva. Vi säljer denna kategori av kläder vid två årliga lagerförsäljningar på en närliggande gård – eller så skänker vi den till organisationer i Sierra Leone och Rumänien. I Sierra Leone vet vi att kläderna mest används för återförsäljning för att lära unga kvinnor hur man driver ett företag. Våra 2:a sorteringsgods får även göra glädje på flera ställen – t.ex. vid ovannämnda organisationer i Sierra Leone och Rumänien. I Sierra Leone vet vi att 2:a sorteringskläderna också används för att lära unga kvinnor att sy/detaljhandel.

Goodiebags

Våra återförsäljare älskar en bra affär. Har vi stilar på lager i sporadiska storlekar så packar vi därför en låda till dem till ett bra pris, vilket gör att de även får möjlighet att erbjuda sina kunder LAURIE till ett utomordentligt förmånligt pris.

Sista chansen

På laurie.dk har vi en sida med titeln 'SISTA CHANCE'. Här säljer vi de allra sista storlekarna av en stil som inte kommer att produceras igen, till ett bra pris. Ofta finns det bara 1-2 storlekar kvar av de enskilda stilarna, men sidan är alltid värd att titta på.

Samlingsprover

Våra insamlingsprover ska givetvis komma våra kunder till del. Därför säljer vi dem till butikerna till ett förmånligt pris, vilket även kunderna kan dra nytta av.

MER OM ANSVAR

1 september 2021 l Lästid: 10 minuter l Ansvar

Det är så vi ser på världen med ett hållbart perspektiv

Vi är medvetna om att allt som produceras i textilier är viktigt för både miljö och människor – och att ingenting är 100% hållbart.

Maj 2022 l Lästid: 5 minuter l Ansvar

COP 2022 - CEO STATEMENT

Under de senaste tre åren har vårt primära fokus varit att välja mer hållbara material för våra produkter.