Köpvillkor

Allmänt

Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.LauRie.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige.

Information om företaget
LauRie A/S
Sindalsvej 33-35
8240 Risskov
Danmark
Momsnummer: DK14332340

Beställning

En beställning hos LauRie kan göras enkelt och säkert i webbshoppen och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan, alltså när du klickat på ”Genomför beställning”.
I samband med detta steg blir du också ansvarig för att betala din beställning.
Du kommer att motta ett e-mail från LauRie med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning som innehåller viktig information som ska sparas.

Ändra din i beställning
Efter att du har lagt din beställning hos LauRie är det inte möjligt att ändra den. Uppstår problem eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta kundservice på kundservice@laurie.se eller ringa 0410-88 02 04.

Skulle din beställning hos LauRie av något skäl inte kunna genomföras kommer du som kund hos LauRie bli kontaktad av vårt kundserviceteam.

Priser och avgifter

Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms.
Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma, läs mer under avsnitt Betalning och Leverans.
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på LauRies hemsida gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Betalning

Klarna Fakturabetalning 
Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut din kortinformation.
Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till din folkbokföringsadress. 
Här kan du läsa Klarnas villkor till fakturabetalningar.

Det tillkommer ingen fakturaavgift om 29 SEK du väljer att betala med Klarna Faktura. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas regler och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.

Klarna Delbetalning
Du har även möjlighet för att välja Klarna delbetalning och Klarna Konto. Precis som när du köper med vanlig faktura får du varorna innan du betalar. Du kan välja att dela din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Klarna Konto delar upp dina fakturor så du endast mottar en faktura varje månad, där alla Klarnafakturor du handlat för den senaste månaden är samlade. Här kan du läsa Klarnas delbetalningsvillkor och här kan du läsa Klarna Konto-villkor.

Kortbetalning
På LauRies webbshopp kan du betala med betal- och kreditkort. Kortbetalningar görs krypterat genom vår betalningspartner Altapay. Du debiteras när din beställning skickas från vårt lager.

Vi tar emot följande kort:
VISA 
MasterCard  
 

Leverans

Din beställning skickas med GLS och levereras med Schenker till närmsta utlämningsställe.
Beställningar gjorda under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag. 

Leveranstid
Vår normala leveranstid är 2–3 arbetsdagar efter din order har skickats. När din order hos LauRie har packats och skickats kommer du motta en spårningslänk för att enkelt kunna spåra din försändelse. Om det uppstår problem med din leverans kommer LauRie att kontakta dig.

Fraktkostnad
En fraktavgift på 49 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar. 

Ej mottagen vara
Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på kundservice@laurie.se eller per telefon 0410-88 02 04. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har inträffat ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

Leveransförsening
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom LauRies kontroll kan inte LauRie anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

Transportskada- och risk
LauRie ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på kundservice@laurie.se eller per telefon 0410-88 02 04. Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.
 

Ångerrätt och returer

Ångerrätt 
Du har som kund hos LauRie alltid 14 dagars ångerrätt från den dag då du mottar dina varor från LauRie. Ångerrätten ger dig rätt till att undersöka varorna på ett sätt som inte skadar produkten och gör den olämplig för vidare försäljning. Du får undersöka varan i samma utsträckning som anses rimligt att göra i en fysisk butik.

Om du önskar att använda dig av din ångerrätt ska du meddela oss inom 14 dagar efter att du mottagit din beställning. Du kan välja att använda den standardblankett vid ångrat köp (som du hittar sist i dessa köpvillkor eller på länken till Konsumentverkets hemsida ovan) eller att meddela oss via e-mail. Efter du har meddelat oss att du vill ångra köpet, ska du inom 14 dagar skicka produkten i retur. 

Retur
Du ska fylla i en retursedel och bifoga denna när du skickar returen. Du kan antingen använda Konsumentsverkets ångerblankett eller den retursedel du fick med i ditt paket. Vi rekommenderar att du använder den retursedel som följde med i paketet när du mottog din order.

Du står som kund själv för att betala returfrakten på samma sätt som du ansvarar för att produkten kommer fram till LauRie i bra skick. Du måste därför emballera produkten på ett sätt som säkerställer att produkten inte skadas i transporten. Vi rekommenderar att du skickar varan i sitt originalemballage.

Om du använder en returfraktsedel som tillhandahållas av LauRie, så ansvarar du för att produkten returneras till LauRie i bra skick, alltså att emballaget som användes vid returfrakten är försvarligt. Övrigt ansvar för fraktrisk (t.ex. borttappat paket) påläggs LauRie. Om du inte använder en returfraktsedel som LauRie tillhandahållit, utan ett annat returfraktalternativ, så ligger det fullständiga ansvaret för att försändelsen når fram till LauRie på dig som kund.
När vi på LauRie mottagit din retur kommer du att som kund bli informerad.

Du kan inte utnyttja ångerrätten genom att inte hämta ut ditt paket. Om ett paket skickas automatiskt i retur till LauRie p.g.a. att det inte hämtats ut, faktureras kunden en avgift på 49 SEK.

Byten
På LauRie sker inga byten, önskar du däremot att ändra eller lämna tillbaka din vara måste du returnera denna för att sedan bli återbetald. Därefter är du välkommen att placera en ny order. 

Returadress:
LauRie A/S
Genvägen 1
231 62 Trelleborg
Sverige

Värdesminskningsavdrag
Om varorna du returnerar är i försämrat skick som gör de osäljbara kan LauRie göra avdrag eller vägra att återbetala, beroende på skadans omfång, som avgörs i varje fall.

Återbetalning
Vi kommer att återbetala det belopp du betalt för varorna utan onödig försening efter att vi har mottagit och behandlat din retur, dock senast efter 14 dagar från det att du har meddelat att du vill göra ångerrätten gällande, förutsatt att vi har mottagit produkten eller bevis att produkten har skickats till oss. 

Återbetalningen sker endast för produkternas värde och inte för eventuella avgifter för t.ex. frakt eller faktura. Återbetalning sker alltid till samma betalningssätt som användes vid beställning.
 

Reklamation 

Reklamationsrätt 
Som privatkund har du rätt att reklamera en felaktig produkt i 3 år från det datum du mottagit din vara. Reklamationsrätten gäller ursprungsfel, transportskador och för produkter som avviker från vad som har avtalats mellan kunden och LauRie eller som på annat sätt uppvisar fel.

Om du reklamerar en felaktig produkt efter 6 månader från det at du mottog varan, är det ditt ansvar att påvisa att felet var ursprungligt. Vid godkänd reklamation reparerar vi varan till originalskick eller byter ut den mot en ny vara. I vissa fall har du även rätt att häva avtalet och bli återbetald för den summa du betalat för varan.

Du ska alltid reklamera produkten så snabbt som möjligt och utan onödig försening efter att felet har upptäckts. Två månader efter felet upptäcks anses alltid som skälig tid för anmälan.

Önskar du att reklamera en produkt ber vi dig kontakta vår kundservice innan du skickar din produkt i retur till oss. Av kundservice kommer du få vidare instruktioner för hur processen för reklamation ska gå vidare. För att kunna skapa ett reklamationsärende ber vi dig ta bilder på skadan som visar att produkten eventuellt är defekt. 

Kontaktuppgifter vid reklamationsärenden: 
E-mail: kundservice@laurie.se
Telefon: 0410-88 02 04

Du ska som kund hos LauRie naturligtvis inte betala eventuell returfrakt eller frakten för en ny ersättande produkt när det gäller en reklamation som godkänts av LauRie. 

Returadress vid reklamationer:
LauRie A/S
Genvägen 1
231 62 Trelleborg
Sverige
 

Förbehåll

LauRie tar i förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter i www.LauRie.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.

Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan www.LauRie.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.LauRie.se företräde.
 

Force Majeure

LauRie har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför LauRies kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning. 
 

Cookies

Samtlig information som publiceras på www.LauRie.se är i uteslutande informativt syfte för att besökare ska kunna använda sig av hemsidan. När en användare besöker en hemsida sparas filer ner på besökaren dator, så kallade cookies. På www.LauRie.se används följande cookiefiler:
Session cookies som endast sparas temporärt på besökarens dator för hemsidan ska kunna användas utan problem. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.

Persistent cookies: dessa cookies sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.

Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Du väljer att tacka ja till detta genom att fortsätta använda hemsidan när du gått in på den och meddelandet visat sig.

Drifts- och optimeringscookies: Dessa används för driften av webbplatsen. Det kan t.ex. vara för att få statistik på antalet besökande eller annan information till analys. De används också i samband med frågeformulär. Dessa cookies kan samla in uppgifter som kan tillskrivas användaren. 

Marketing cookies: Dessa cookies används till anonym tracking på hemsidor och för att bygga upp profiler som visar vilka sökningar varje användare har gjort och vilka sidor de besökt. Dessa cookies kan lagra data som identifierar användaren eller innehåller specifik information om användaren. 

Facebook cookies: Dessa används till att visa en "gilla" knapp och information om vilka av dina Facebook-vänner som gillar sidan. Facebook ger vidare tillgång till ett verktyg för statistik, kallat Facebook Insights, som visar information kring användning av Facebook.

Vi använder Google Analytics för att analysera hur besökarna använder hemsidan. De uppgifter som samlas in om din användning, så som trafikdata och IP-adress, skickas och sparas på Googles servrar i USA. Här kan du välja bort cookies från Google Analytics: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

Här kan du se en komplett lista på alla specifika cookies som används på www.LauRie.se och dess undersidor.

Blockera cookies
Du kan alltid blockera cookies på din dator genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Du hittar dessa inställningar på olika ställen beroende på vilken webbläsare du använder. Dock ska du tänka på att många funktioner och tjänster inte kommer fungera om du blockerar cookies, då hemsidan kräver att du tillåter cookies för att alla dess funktioner ska fungera. 

Radera cookies
Cookies som du tidigare har accepterat kan lätt tas bort. Om du använder en PC med en nyare webbläsare, kan du enkelt radera cookies genom att använda kortkommandon: Ctrl + Skift + Delete
Fungerar kortkommandot inte, och/eller du använder en MAC, ska du starta med att ta reda på vilken webbläsare du använder och sedan klicka på den relevanta länken som guidar dig igenom hur du raderar cookies.
Har du några frågor eller funderingar gällande cookies på LauRie.se är du varmt välkommen att kontakta oss.
 

Övrigt

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Samtliga material som publiceras på www.LauRie.se, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.

Färgåtergivning på produktbilder 
Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.

Tvist
Tvist mellan LauRie och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer LauRie att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.