Köpvillkor

Allmänt

Följande köpvillkor är anpassade för internetförsäljning på www.LauRie.se och är gällande för privatkunder som är 18 år fyllda och bosatta i Sverige.

Information om företaget
COZE AARHUS A/S
Sindalsvej 33-35
8240 Risskov
Danmark
Momsnummer: DK14332340

Beställning

En beställning hos LauRie kan göras enkelt och säkert i webbshoppen och du bekräftar din beställning när du genomfört sista steget i kassan, alltså när du klickat på ”Genomför beställning”.
I samband med detta steg blir du också ansvarig för att betala din beställning.
Du kommer att motta ett e-mail från LauRie med din orderbekräftelse strax efter genomförd beställning som innehåller viktig information som ska sparas.

Ändra din i beställning
Efter att du har lagt din beställning hos LauRie är det inte möjligt att ändra den. Uppstår problem eller funderingar är du alltid välkommen att kontakta kundservice på kundservice@laurie.se eller ringa +46 10 88 44 81 4

Skulle din beställning hos LauRie av något skäl inte kunna genomföras kommer du som kund hos LauRie bli kontaktad av vårt kundserviceteam.

Priser och avgifter

Alla priser är angivna i SEK och inklusive 25% moms.
Avgifter för frakt och betalning kan tillkomma, läs mer under avsnitt Betalning och Leverans.
Erbjudanden och kampanjer som marknadsförs på LauRies hemsida gäller så långt lagret räcker om inga andra villkor redovisas i anslutning till erbjudandet.

Betalning

Klarna Fakturabetalning 
Med fakturabetalning får du hem dina varor innan du betalar och behöver aldrig ge ut din kortinformation.
Vid betalning med faktura är betalningstiden 14 dagar från den dag då varorna skickas från oss. För att kunna betala med faktura kräver vår betalningspartner ditt personnummer för att göra en kreditbedömning samt att din beställning skickas till din folkbokföringsadress. 
Här kan du läsa Klarnas villkor till fakturabetalningar.

Det tillkommer ingen fakturaavgift om 29 SEK du väljer att betala med Klarna Faktura. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift och en dröjsmålsränta efter Klarnas regler och standardavgifter. Om betalning efter detta fortfarande inte sker överlämnas ärendet för inkassohantering och extra kostnader kan tillkomma.

Klarna Delbetalning
Du har även möjlighet för att välja Klarna delbetalning och Klarna Konto. Precis som när du köper med vanlig faktura får du varorna innan du betalar. Du kan välja att dela din betalning på 6, 12 eller 24 månader. Klarna Konto delar upp dina fakturor så du endast mottar en faktura varje månad, där alla Klarnafakturor du handlat för den senaste månaden är samlade. Här kan du läsa Klarnas delbetalningsvillkor och här kan du läsa Klarna Konto-villkor.

Kortbetalning
På LauRies webbshopp kan du betala med betal- och kreditkort. Kortbetalningar görs krypterat genom vår betalningspartner Altapay. Du debiteras när din beställning skickas från vårt lager.

Vi tar emot följande kort:
VISA 
MasterCard  
 

Leverans

Din beställning skickas med GLS och levereras med Schenker till närmsta utlämningsställe.
Beställningar gjorda under helger och helgdagar skickas som regel nästkommande vardag. 

Leveranstid
Vår normala leveranstid är 2–3 arbetsdagar efter din order har skickats. När din order hos LauRie har packats och skickats kommer du motta en spårningslänk för att enkelt kunna spåra din försändelse. Om det uppstår problem med din leverans kommer LauRie att kontakta dig.

Fraktkostnad
En fraktavgift på 49 SEK inklusive moms tillkommer på alla beställningar. 

Ej mottagen vara
Om leveransen inte överensstämmer med informationen som står på din orderbekräftelse ber vi dig kontakta kundservice på kundservice@laurie.se eller per telefon +46 10 88 44 81 4. Vi kommer att undersöka ärendet så snabbt som möjligt och om det har inträffat ett fel så skickar vi rätt produkt eller återbetalar beloppet, beroende på vad som avtalas och är möjligt. Eventuell returfrakt och frakten för en ny vara betalas inte av kunden i detta sammanhang.

Leveransförsening
Om det uppstår en leveransförsening som har väsentlig betydelse för dig som kund har du rätt att häva avtalet utan kostnad. Om det uppstår en försening utom LauRies kontroll kan inte LauRie anses som ansvariga för det och heller inte bli skyldiga till skadestånd eller kompensation, om det inte speciellt avtalats mellan parterna eller som en bestämmelse från tvingande lag.

Transportskada- och risk
LauRie ansvarar för din beställning tills du fysiskt har mottagit den. Om du mottar din beställning med tydliga skador på emballage och/eller produkter ber vi dig att så snabbt som möjligt utan onödig försening kontakta kundservice på kundservice@laurie.se eller per telefon +46 10 88 44 81 4. Likaså är det du som kund som ansvarar för paketet och produkterna i tillfälle av att du skickar varor i retur. Vi rekommenderar därför att du väljer ett fraktsätt som kan spåras.
 

14 dagars ångerrätt

När du handlar hos LauRie.se har du 14 dagars ångerrätt då du kan meddela oss att du ångrar köpet och returnera varan till oss. Ångerrätten löper från den dag du har mottagit varan. Om tidsfristen löper ut på en lördag eller annan röd dag förlängs den till följande vardag.

Du får efter mottagandet bara hantera varorna på ett sätt som gör att du kan fastslå varornas art, egenskaper och det sätt som de fungerar på. Det vill säga att varan ska vara i samma skick som när du mottog den om du önskar att använda dig av din ångerrätt.

För att ångerrätten ska gälla måste du på ett otvetydigt sätt meddela oss om att du vill använda den senast 14 dagar efter mottagandet av varan. Om du vill ångra ditt köp kan du använda vår returetikett som bifogas i alla paket som du får från oss. Om denna returetikett används behöver du inte informera oss på annat sätt om att du ångrar ditt köp.

VIKTIGT
Vi förväntar oss att du skickar tillbaka varorna så fort som möjligt efter att du har meddelat oss att du ångrar köpet. Du måste returnera varorna senast 14 dagar efter att du har ångrat ditt köp för att kunna använda din returrätt.

Gratis retur

LauRie.se erbjuder fri retur i 14 dagar vid användning av bifogade GLS-returetikett.

Om du vill byta din vara till en annan färg eller storlek ska du returnera den oönskade varan och lägga en ny order.

Vid retur bör du se till att varorna är ordentligt inpackade. Du har nämligen själv ansvaret för paketet/varorna fram tills dess att vi har mottagit dem. Spara därför kvitto från speditör samt eventuellt spårningsnummer.

Om originalförpackning saknas kan det eventuellt innebära en värdereducering. För att vara säker på att kunna få hela summan tillbakabetald rekommenderar vi att du returnerar varan i originalförpackning och med tillhörande etiketter och prislapp.

Du betalar själv utgifterna för retur av varan när du ångrar ett köp. Om du returnerar med hjälp av den bifogade GLS-returetiketten är returen gratis.

Om du väljer att inte använda den förbetalda returetiketten (och därmed själv står för alla kostnader i samband med försändelsen) ombeds du skicka varorna till: 
COZE AARHUS A/S
Mrk. LauRie
Sindalsvej 33-35
8240 Risskov
Danmark

Notera: Det går inte att personligen leverera paket på ovanstående adress. Vi tar heller inte emot paket skickade mot postförskott eller liknande.

Bifoga dokumentation för ditt köp samt retursedel vid retur
Du ska bifoga en kopia av orderbekräftelsen eller annan form av dokumentation för ditt köp – till exempel ordernummer.
Utöver det förkortas expeditionstiden om du bifogar en ifylld retursedel som bifogas i paketet när du tar emot varorna.

Återbetalning
Återbetalningsprocessen tar normalt 14 dagar. När vi har genomfört denna process betalar vi tillbaka beloppet med samma betalningsmetod som användes för att betala för ordern. Detta kan ta upp till fem arbetsdagar.
Vi förbehåller oss rätten att genomföra återbetalningen efter att vi har mottagit varorna i retur. 
Återbetalningen sker alltid med samma betalningsmedel som du betalade köpet med vid beställning av varan. Har du till exempel betalat med kort återbetalas hela eller delar av inköpsbeloppet till det betalkort som du använde vid köpet.

Notera: Du kan gå miste om ditt inköpsbelopp, helt eller delvist, om varans värde har minskat på grund av att

  • du har använt varan
  • varan har skadats medan du hade ansvar för den
  • du har hanterat varan på annat sätt än vad som var nödvändigt för att du skulle kunna fastslå varans art, egenskaper och funktioner
  • du inte har följt de begränsningar i ångerrätten som gäller i form av plombering, varutyp m.m.

Fri retur – GLS 

Följ nedanstående steg om du önskar returnera din(a) vara/or:
Steg 1: Fyll i retursedeln och packa in dina varor ordentligt. Täck över eller avlägsna den ursprungliga adressetiketten samt gamla streckkoder på paketet.
Steg 2: Skicka en ifylld retursedel ihop med de(n) vara/or som du önskar returnera.
Steg 3: Klistra den bifogade returetiketten på paketet.
Steg 4: Skicka ditt paket från ett ett GLS-ombud. Hitta ett GLS-ombud i närheten av dig här: gls-group.eu
Steg 5: När ditt returpaket är skickat kan du spåra det via GLS:s hemsida här: gls-group.eu

Notera: Du kan bara spåra ditt paket fram till att det ankommer till vårt lager. Om du inte använder den bifogade frankerade returetiketten är du själv ansvarig för dina varor fram till att de når vårt lager. Kom ihåg att alltid be om kvitto när du lämnar in ditt paket så att ditt paket är försäkrat. Det är gratis att returnera ditt paket när du använder vår returetikett från GLS. Den returetikett som skickas med ditt paket är från den leverantör som du valde vid försändelse av ditt köp.

Reklamation – om det är något fel på varan

Ditt köp omfattas av konsumentlagen. Det betyder att du kan få en bristfällig vara antingen reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller avdrag på priset beroende på det aktuella fallet. Du har enligt lagen 24 månaders reklamationsrätt.

Det är naturligtvis ett krav att reklamationen är berättigad och att bristen inte har uppstått som följd av en felaktig användning av produkten, normalt slitage eller annat skadebringande beteende.

Du ska kontakta oss inom ”rimlig tid”
Du ska reklamera inom ”rimlig tid” efter att du har upptäckt bristen hos varan. Vi rekommenderar att du reklamerar så fort som möjligt, och inom 2 månader efter att felet upptäcktes.

Du kan reklamera genom att kontakta oss via mail till kundeservice@laurie.se eller telefon +46 10 88 44 81 4.

För att vi ska kunna bedöma din reklamation vill vi be dig om följande:
1. Skicka oss en kort beskrivning av skadan eller defekten. Notera vänligen att du bör kontakta vår kundservice så fort du upptäcker defekten.
2. För att dokumentera defekten ska du tillsammans med beskrivningen skicka 3-5 bilder.
Defekten ska framgå tydligt på bilderna. Utöver detta ska du se till att dina foton visar hela produkten – både fram- och baksida.
3. Skicka bilderna samt en kort beskrivning i mail till kundeservice@laurie.se
4. Upplys vänligen vilket ordernummer varan är köpt på – eller bifoga en kopia av orderbekräftelse/kvitto.
5. När vi har tagit emot dina bilder behandlar vi din reklamation så fort som möjligt.

I den händelse att du behöver returnera vara/or i en reklamationssak skickar LauRie.dk en förbetald returetikett som ska användas. Om du väljer att inte använda den förbetalda returetiketten (och därmed själv står för alla omkostnader förknippade med försändelsen) ombeds du skicka varorna till:
COZE AARHUS A/S
Mrk. LauRie
Sindalsvej 33-35
8240 Risskov
Danmark

Notera: Det går inte att personligen leverera paket på ovanstående adress. Vi tar heller inte emot paket skickade mot postförskott eller liknande.
 

 

Förbehåll

LauRie tar i förbehåll för att kunna häva avtalet utan att kunna krävas på kompensation, om kunden har handlat i ond tro, på grund av felaktigheter i www.LauRie.se som kunden känt till eller borde ha insett var felaktigt. Detta inkluderar felaktiga uppgifter om pris eller kvantitet.

Om det uppgår skillnader i uppgifter mellan www.LauRie.se och andra publikationer har de uppgifter som uppges här på www.LauRie.se företräde.
 

Force Majeure

LauRie har rätt att inte uppfylla sina skyldigheter i detta avtal i händelse av omständigheter som är utanför LauRies kontroll eller som vi inte kunnat förutse eller övervinna. Detta gäller bl.a. myndigheters åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, krig eller krigsfara, blockad, brand, explosion, översvämning, naturkatastrof eller olyckshändelse av större omfattning. 
 

Cookies

Samtlig information som publiceras på www.LauRie.se är i uteslutande informativt syfte för att besökare ska kunna använda sig av hemsidan. När en användare besöker en hemsida sparas filer ner på besökaren dator, så kallade cookies. På www.LauRie.se används följande cookiefiler:
Session cookies som endast sparas temporärt på besökarens dator för hemsidan ska kunna användas utan problem. När besökaren stänger ner sin webbläsare raderas också sparande session cookies.

Persistent cookies: dessa cookies sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används bland annat för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram.

Opt-in: På webbplatsen har du som besökare alltid rätten att så fort som du besöker vår hemsida välja om du vill att cookies ska kunna sparas ner på din dator. Du väljer att tacka ja till detta genom att fortsätta använda hemsidan när du gått in på den och meddelandet visat sig.

Drifts- och optimeringscookies: Dessa används för driften av webbplatsen. Det kan t.ex. vara för att få statistik på antalet besökande eller annan information till analys. De används också i samband med frågeformulär. Dessa cookies kan samla in uppgifter som kan tillskrivas användaren. 

Marketing cookies: Dessa cookies används till anonym tracking på hemsidor och för att bygga upp profiler som visar vilka sökningar varje användare har gjort och vilka sidor de besökt. Dessa cookies kan lagra data som identifierar användaren eller innehåller specifik information om användaren. 

Facebook cookies: Dessa används till att visa en "gilla" knapp och information om vilka av dina Facebook-vänner som gillar sidan. Facebook ger vidare tillgång till ett verktyg för statistik, kallat Facebook Insights, som visar information kring användning av Facebook.

Vi använder Google Analytics för att analysera hur besökarna använder hemsidan. De uppgifter som samlas in om din användning, så som trafikdata och IP-adress, skickas och sparas på Googles servrar i USA. Här kan du välja bort cookies från Google Analytics: http://tools.google.com/dlpage/gaoptout.

Här kan du se en komplett lista på alla specifika cookies som används på www.LauRie.se och dess undersidor.

Blockera cookies
Du kan alltid blockera cookies på din dator genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Du hittar dessa inställningar på olika ställen beroende på vilken webbläsare du använder. Dock ska du tänka på att många funktioner och tjänster inte kommer fungera om du blockerar cookies, då hemsidan kräver att du tillåter cookies för att alla dess funktioner ska fungera. 

Radera cookies
Cookies som du tidigare har accepterat kan lätt tas bort. Om du använder en PC med en nyare webbläsare, kan du enkelt radera cookies genom att använda kortkommandon: Ctrl + Skift + Delete
Fungerar kortkommandot inte, och/eller du använder en MAC, ska du starta med att ta reda på vilken webbläsare du använder och sedan klicka på den relevanta länken som guidar dig igenom hur du raderar cookies.
Har du några frågor eller funderingar gällande cookies på LauRie.se är du varmt välkommen att kontakta oss.
 

Övrigt

Immaterialrätt, logotyper och varumärken
Samtliga material som publiceras på www.LauRie.se, detta inkluderar logotyper, programvara, varumärken, text och bild är skyddat enligt immaterialrätten. Det innebär att inget material får kopieras, användas eller överföras till tredje part utan tillåtelse från innehavaren av rättigheterna. Eventuella överträdelser beivras.

Färgåtergivning på produktbilder 
Vi kan inte garantera att färgåtergivningen överensstämmer med produkters fysiska färger, då färgåtergivningen beror på olika skärmars inställningar.

Tvist
Tvist mellan LauRie och kunder prövas vid den domstol som följer av tvingande lagstiftning. I det fall ett ärende prövas av Allmänna reklamationsnämnden kommer LauRie att följa nämndens beslut. Om du vill upprätta ett ärende kan du kontakta ARN på: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm eller www.arn.se. Du kan också upprätta ett ärende via EU-kommissionens onlineportal för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.